yoga

in het kort:

Natarajasana danser yoga

Wat is yoga?

Yoga is Sanskriet voor juk en betekent verenigen. Yoga staat voor vereniging oftewel verbinding van lichaam, geest en ziel. Als lichaam, geest en ziel in verbinding zijn, zijn ze in evenwicht en zul je je ook evenwichtig voelen. Yoga bestaat uit houdingen en bewustzijns- en ademhalingsoefeningen. 

Onderaan deze pagina vind je meer info over de verschillende yoga vormen die ik geef.

yoga meditatie

Waar is het goed voor?

Yoga brengt bewustzijn van lichaam en geest, wat ervoor zorgt dat je meer in verbinding staat met jezelf. Je voelt beter aan waar je lichaam om vraagt, zodat je daar (tijdig) op kunt reageren. Je leert je ademhaling beter te controleren, wat zorgt voor meer energie en een heldere geest.

yoga namaste

Wat biedt Maamke?

Op dit moment is het alleen mogelijk om 1-op-1 (privé) lessen te boeken. 
Heb jij interesse in live online zoom lessen, yoga workshops of een mini-retraite? Laat het mij weten of meld je aan voor de inspiratiemail om hiervoor op de hoogte te blijven.

yoga demo vrkasana

Praktisch:

Voor yoga is het prettig om zachte stretch kleding te dragen, waar je makkelijk in kunt bewegen en waar je je fijn in voelt. 
We doen yoga op een yogamat, zodat we goede grip hebben. En een meditatiekussentje is ook handig voor de zittende oefeningen. 
Het is aan te bevelen om yoga te doen op een lege maag en zorg ervoor dat je voldoende (water) drinkt. 

An ounce of practice is worth a ton of theory
(Swami Sivananda) 

Welke yogavormen geeft Maamke?

Yoga Sivananda style

Hatha yoga in de stijl van Sivananda is een klassieke vorm van yoga volgens een holistische aanpak: het laat ons zien hoe we het lichaam, de geest en de ziel sterk en evenwichtig kunnen maken. Dit evenwicht helpt ons een gezond lichaam, een evenwichtige geest en innerlijke vrede te bereiken.
Swami Sivananda (1887-1963) was een van de grote yogameesters uit de 20e eeuw in India. Hij stuurde zijn leerling, Swami Vishnudevananda (1927-1993), naar het Westen om yoga te verspreiden.

De vijf principes volgens de filosofie van Swami Vishnudevananda zijn ontstaan vanuit de klassieke yogaleringen en zijn:

Juiste oefening (Asanas)
Juiste ademhaling (Pranayama)
Juiste ontspanning (Savasana)
Juiste voeding (vegetarisch)
Positief denken en meditatie (Vedanta en Dhyana)

De yogalessen Sivananda stijl zijn opgebouwd volgens een vaste structuur. De nadruk wordt daarin gelegd op lichamelijke oefeningen, houdingen en ademhalingsoefeningen. Deze worden veelvuldig afgewisseld met ontspanning.

Dru Yoga (yoga van het hart)

Deze yoga gaat uit van zachte, vloeiende bewegingen en een gecontroleerde ademhaling, waardoor het zowel een sierlijke, als ook een krachtige manier is om stress te verminderen. Er wordt veel aandacht besteed aan het gebruiken en versterken van de kernstabiliteit en de flexibiliteit van de wervelkolom.

Deze yoga ondersteunt je bij het ontwikkelen van innerlijke rust, helderheid, kalme gedachten en leven vanuit het hart. Veel oefeningen en bewegingen zijn gericht op het openen van het hart en het meer bewust worden van het hart en de hart energie. Het helpt meer liefde in jezelf te vinden en voor jezelf te voelen.

Deze yogales is op muziek en wordt altijd gestart met een activatie, om het lichaam op te warmen en voor te bereiden op de bewegingen die gaan komen. De les bestaat verder uit een Energy Block Release (EBR) en/of een Dru Yoga sequentie en/of Dru Yoga asana’s. Een Energy Block Release is een vloeiende bewegingsreeks die gewrichten en spieren helpt om gestagneerde energie los te laten.

Do-In (seizoens) yoga ook wel 5 elementen yoga

Deze yoga is gebaseerd op de Chinese leer van de 5 elementen. Ieder element staat voor een seizoen (en een overgangs-seizoen) en is gekoppeld aan bepaalde organen en meridianen in het lichaam. Juist tijdens de seizoenen is het van groot belang om dat element extra aandacht te geven en te versterken, zodat je soepel en fit door de seizoenen gaat. 

De 5 elementen bestaan uit hout (lente), vuur (zomer), aarde (tussenseizoen), metaal (herfst) en water (winter). 
Alle elementen gaan over in elkaar, zoals de seizoenen in elkaar over gaan.
Er bestaat een voedende cyclus, bijvoorbeeld hout voedt vuur. En er bestaat een controlerende cyclus, bijvoorbeeld vuur smelt metaal. Beiden zijn goed en het is belangrijk dat de elementen zoveel mogelijk in balans zijn, zodat je je ook in balans voelt.

Tijdens de 5 elementen yoga geven we in het seizoen van het betreffende element extra aandacht aan het element. We doen o.a. (aandachts)oefeningen en houdingen voor de bijbehorende meridianen, zodat je met aandacht mee gaat in de energie van de seizoenen. 

TCM vijf elementen


"Maamke is betrokken, warm en deskundig. Ik ben door de yoga langzaam thuis bij mezelf gekomen en ik voel me krachtiger en sterker worden."

Anda

Mijn eerste ervaring met yoga was met Maamke. Ik wist niet wat ik kon verwachten en was op het moment van binnenkomst in verwarring, angstig en verdrietig. Het warme welkom in een serene sfeer bracht vertrouwen. Het zachte licht, de geur en mooie materialen voelde zo met zorg gekozen. Haar prettige stem, zachte maar tegelijk duidelijke uitdrukking gaf me een veilig gevoel. Gepassioneerd, gedreven en zo boeiend vertellend leerde ze me naast de houdingen, de achtergrond kennen. Ze liet me verbinding maken van hoofd naar hart. Ik kon me volledig ontspannen en voelde rust. De yoga houdingen waarvan ik dacht dat ik ze lastig zou vinden deed ik, ze corrigeerde me waar nodig. Ze is doortastend en de effectiviteit van de houding was direct voelbaar. Een diepere laag werd niet alleen fysiek geraakt maar werkte dieper door naar mijn emoties. Naast de heerlijke bewegingen kwam er veel los en tegelijk groeide eronder kalmte en zelfvertrouwen. Zo kwam ik langzaam thuis bij mezelf en voelde ik me krachtiger en sterker worden. Als ik aan Maamke en yoga denk dan denk ik aan bevlogenheid, warmte, ruimte voor een lach en een traan, deskundigheid, liefde voor deze levenswijze, meeleven maar nooit voorleven, passie, gedrevenheid en zachtheid. Voor mij is ze een geschenk gebleken en, dankbaar dat ze op mijn pad kwam, ik zou velen gunnen wat zij mij gebracht heeft.

Tarieven: 

live online les via zoom
 

coming soon!
stuur me even een berichtje als je interesse hebt en/of schrijf je hieronder in voor de inspiratiemail zodat je op de hoogte blijft van toekomstige online lessen.

10,-

/per les 

 
  • Volg live online les
  • Waar je ook bent
  • Wanneer je wilt (met terugkijk-link)
  • Diverse ontspannende yogavormen
  • 1 les duurt 90 minuten
workshops /
mini-retraites op locatie
 

stuur me even een berichtje als je interesse hebt en/of schrijf je hieronder in voor de inspiratiemail zodat je op de hoogte blijft van toekomstige workshops e.d.

  • Sivananda Classic style - de volledige reeks 
  • Seizoens-workshops - gebaseerd op de 5 elementen
  • Stilte (mini-)retraites

Meld je aan voor de inspiratiemail en blijf maandelijks op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, data, verhalen en inspiratie. 

Wil jij bij je eigen ontspannen centrum komen?

Wil jij ontspannen leven?
In contact met jouw behoeftes?
 

  Ik kan jou hierin begeleiden.

>